Provize? Ne! Rozpočet na prodej!

27.04.2021

Každý můj prodej nemovitosti začíná informativní schůzkou neboli konzultací s majitelem, kde padá velké množství otázek. Dnes se chci zaměřit na jednu z klíčových otázek, kterou logicky na konci schůzky dostávám: "Jaká je Vaše provize?" Mnoho lidí určuje výši provize jako rozhodovací prvek pro možnou spolupráci. Zajímá je to dokonce více, než kvalita a co za takovou provizi dostanou. To ale pro dnešek nechme být. Dnes Vám chci sdělit, jakým způsobem já vnímám provizi a jak s ní pracuji. 

Je to opravdu provize? 

V očích majitelů je většinou provize vnímána jako ohodnocení, výplata pro realitního makléře. Je tomu ale opravdu tak? 

Pokud realitní makléř jde prodávat nemovitost, kterou si sám super nafotí svým zlatým Iphonem, napíše inzerci a pošle inzerát na Sreality, tak asi ano. V takových případech můžeme říci, že se opravdu jedná o provizi. 

Na čem závisí tato výše rozpočtu?

S klidným svědomím chci každému klientovi do očí říci, že jeho nemovitost prodám za co největší možnou reálnou cenu. Abych toto naplnil, musím klást 100% důraz na kvalitu prezentace nemovitosti podpořenou účinným a silným marketingem. To jsou 2 hlavní body, pomocí kterých dokáži tento slib splnit a taky mám klidné spaní. Na čem to tedy záleží? Na:

  • prodávané ceně nemovitosti
  • typu nemovitosti 
  • stavu nemovitosti
  • vzdálenosti nemovitosti od mého působiště

Jak je to u mě?

Svět realit se posunul a dnes už mnoho z nás pracuje v úplně jiné kvalitě. Seznam lidí, kteří jsou součástí mého týmu a pomáhají mi dokonale připravit, prezentovat a propagovat nemovitosti, se zvětšuje. Logickou úvahou přijdeme na to, že musím mít na každý jednotlivý prodej nějaký rozpočet. Na počátku debaty o provizi majitelům vysvětluji, že je třeba chápat slovo provize jako určitý rozpočet, který bude použit na prodej jejich nemovitosti.

Co u mě spadá do takového rozpočtu na prodej? Naprosto všechno, co se týká prodeje, tedy:

  • příprava nemovitosti a dekorace (homestaging)
  • prezentace nemovitosti (fotky, video, záběry z dronu, 2D, 3D scan nemovitosti, virtuální prohlídka)
  • propagace na sociálních sítích
  • offline marketing
  • právní dokumentace
  • úschova
  • poplatky na katastru nemovitostí
  • můj čas, pohonné hmoty

Jaká je výše rozpočtu na prodej?

Pohybuje se jako u ostatních kolegů mezi 3-6% z prodejní ceny nemovitosti + DPH. Výše rozpočtu je logicky individuálně nastavena na každou nemovitost zvlášť. Někdy tento rozpočet vyčísluji i fixní částkou. Většinou se jedná o případy, kdy prodejní cena nemovitosti je pod 2,5 mil Kč. 

Otázka klienta: "Je možná sleva? Chtěl bych snížit rozpočet na prodej."

Pokud Vám slibuji prodej nemovitosti za největší peníze, potřebuji k tomu rozpočet, který mi umožní splnit tento slib. Jestliže bych začal rozpočet snižovat, například omezil peníze na tvorbu prezentace, nemovitost lidi nezaujme a neprodáme ji za skvělou cenu a to určitě nechcete. S trochou nadsázky by to taky totiž mohlo dopadnout takhle: 

Navíc, já chci svou práci odvádět nejkvalitněji jak to jde. Jsem si vědom toho, že pod každou inzercí je napsáno moje jméno, a tudíž to musí splňovat moje vlastní kritéria kvality.

Pokud chcete prodat nemovitost za provizi kolem 50 000Kč, tak nejspíše hledejte dále. Klidně můžeme zajít na kafe, pobavit se o tom, ale asi se nedomluvíme. U mě je kvalita více než kvantita.

Závěr

Téma provize = rozpočet, je jistě důležitý prvek v rámci Vašeho rozhodování, komu prodej nemovitosti svěříte. Neporovnávejte pouze výši provize u makléřů, ale hlavně řešte, co jednotlivé provize obsahují, co pro Vás makléř udělá navíc, jaká je kvalita prezentace, jak řeší marketing, s kým spolupracuje a také, zda je realitní makléř pravdomluvný a lidsky Vám sedne.

Věřte mi, opravdu je možné nemovitost prodat za výbornou cenu, ale musí se odvést 105% kvalita práce.

Snad Vás článek zaujal a trošku změnil pohled na provize. Děkuji Vám za přečtení, mějte se fajn a teď už jen "rozpočet". :)

Petr Koukal.